zaterdag 26 december 2009
shark
dit marine vehicle heeft een romp met de vorm van een supersoon vleugelprofiel,dat ten opzichte van de deltavorm sterk afgerond is aan de top.
boven op de romp bevindt zich een langwerpige cabine bedoeld voor de onderbrenging van de piloot(en) de noodzakelijke apparatuur en de brandstoftanks
achteraan de romp aan de bovenzijde,aan weerszijde van de cabine bevinden zich twee luchtpropellers bedoeld voor aandrijving en bestuurbaarheid
onderaan de romp bevindt zich een ski
´gezien de hefkracht dicht bij de achterrand van het vaartuig aangrijpt,ligt het aërodynamisch centrum,d.w.z. het punt waarrond het moment van de totale hefkracht,bij gegeven snelheid,onafhankelijk is van de stelhoek,relatief ver achteraan het vaartuig.in elk geval dient dit punt,teneinde longitudinale stabiliteit te kunnen verkrijgen,ten opzichte van de vaarrichting zich achter het zwaartepunt te bevinden.dit is duidelijk voldaan.het vaartuig verkrijgt aldus
longitudinale stabiliteit.de laterale stabiliteit kan verklaard worden uit het grondeffect van de draagvleugel.de directionele stabiliteit van het vaartuig kan grotendeels toegeschreven worden aan de directionele stabiliteit van het schark profiel dit profiel is directioneel stabiel tot stelhoeken van ongeveer 50c de kabine draagt door haar lanwerpige vorm duidelijk bij tot de grote directionele stabiliteitdoor de aanwezigheid van het wateroppervlak werden de wervels afgescheiden door de draagvleugel horizontaal gebracht.dit heeft tot gevolg dat de geïnduceerde drift van de draagvleugel sterk gereduceerd wordt.dit betekent dat ondanks eventueel hoge stelhoeken van het vaartuig de drift beperkt blijft,hetgeen een zeer gunstig gevolg heeft op de energieconsumptie van de propulsie motoren.
ir.jef vandenhout lms leuven (belgie)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten